Ronnie Peterson: Supersvensken som erövrade Formel 1

Ronnie Peterson

Ronnie Peterson var en av de mest omtalade förarna i Formel 1:s historia. Med sin extrema fart, sladdande körstil och ödmjuka personlighet blev han en favorit bland både fans och konkurrenter. Trots att han aldrig vann ett VM-guld, hyllas han än idag som en av tidernas största F1-förare. Hans tragiska bortgång 1978 blev en katalysator för ökad säkerhet inom sporten.

Snabbfakta om Ronnie Peterson

  • Fullständigt namn: Bengt Ronnie Peterson
  • Född: 14 februari 1944
  • Död: 11 september 1978
  • Födelseort: Örebro, Sverige
  • Nationalitet: Svensk
  • Kända smeknamn: ”SuperSwede”, ”Supersvensken”
  • Körstil: Spektakulär, sladdande, publikfriande men kontrollerad

Karriärresultat i siffror (Formel 1)

SäsongTeamTävlingarSegrarPallplatserPole PositionsSnabbaste varvBästa mästerskapsplacering
1971March Engineering1105522:a
1973–1975Team Lotus3951173Topp-5
1978Team Lotus1415232:a (postumt)
Totalt1231026149

Från gokart till Formel 1

Peterson började tävla i gokart där han snabbt blev en dominant kraft och vann flera svenska mästerskap. Han fortsatte till Formel 3 och vann det europeiska mästerskapet 1969. Han tävlade också i Formel 2 där han ofta slog etablerade F1-förare, samt i sportvagnar – bland annat med Ferrari – där han också nådde stora framgångar.

F1-karriär och legendariska team

Ronnie debuterade i Formel 1 1970 med March. Efter imponerande resultat värvades han av Team Lotus där han körde tillsammans med förare som Emerson Fittipaldi och Mario Andretti. Han förknippas särskilt med den ikoniska svart-guldfärgade Lotus 72 och senare Lotus 79. 1971 och 1978 slutade han tvåa i F1-mästerskapet – andra gången postumt.

Körstil och respekt

Peterson var känd för sin aggressiva, sladdande körstil som gjorde honom till publikfavorit. Hans körsätt var inte bara spektakulärt – det krävde också en enorm kontroll. Flera konkurrenter, däribland Niki Lauda, ansåg honom vara den snabbaste föraren i sin generation. Han var också känd för sin ödmjukhet och laganda, vilket märktes i samarbetet med Andretti 1978 där han prioriterade teamets framgång framför sin egen.

Olyckan i Monza 1978

Den 10 september 1978 inträffade en katastrofal startolycka vid Italiens Grand Prix i Monza. Ronnie var en av flera svenska rallyförare som kraschade efter kontakt mellan Riccardo Patrese och James Hunt. Hans bil fattade eld, men han räddades ur vraket. Inledningsvis bedömdes skadorna inte som livshotande, men han drabbades av en fettemboli – en blodpropp som orsakades av frakturerna – och avled dagen därpå på sjukhus i Milano.

Händelsen blev en av de mest tragiska i F1:s historia och en väckarklocka för att stärka säkerheten inom sporten. Bland annat förbättrades den medicinska beredskapen och startrutinerna efter olyckan.

Ett arv som aldrig glöms

Ronnie Peterson är än idag en av Sveriges mest hyllade idrottsmän. I Örebro står en staty rest till hans minne, och ”Ronnie Peterson Memorial Award” delas ut årligen till unga motorsporttalanger. Trots att han aldrig blev världsmästare har hans liv och karriär påverkat en hel generation förare – inklusive Stefan Johansson, Kenny Bräck och Felix Rosenqvist. Hans smeknamn ”SuperSwede” är idag en symbol för svensk racingkultur, passion och elegans bakom ratten.

Vanliga frågor om Ronnie Peterson

Varför dog Ronny Pettersson?

Ronny Pettersson dog till följd av skador han ådrog sig i en startkrasch under Italiens Grand Prix på Monza 1978. Han skadades svårt i benen och avled senare på sjukhus på grund av komplikationer efter operation.

Hur många F1-lopp vann Ronnie Peterson?

Ronnie Peterson vann totalt 10 Formel 1-lopp under sin karriär, vilket gör honom till en av Sveriges mest framgångsrika F1-förare genom tiderna.

Var ligger Ronny Pettersson begravd?

Ronny Pettersson är begravd på Almby kyrkogård i Örebro, Sverige – hans födelsestad och hemort.

När körde Ronny Pettersson ihjäl sig?

Ronny Pettersson avled den 11 september 1978 efter en krasch under starten av Italiens Grand Prix på Monza. Han blev 34 år gammal.

Tommy Malmgren
Tommy Malmgren
Motorsportsreporter
Senast uppdaterad, september 19, 2025
Tommy Malmgren är en passionerad motorsportskribent som bevakar och skriver om allt som rör Örebro Race Day. Med ett öga för detaljer och en djup kärlek till racing har Tommy gjort det till sin uppgift att förmedla spänningen och gemenskapen som präglar evenemanget. Hans artiklar tar läsarna rakt in i händelsernas centrum, där han lyfter fram både de häpnadsväckande fordonen och de ikoniska profilerna inom motorsporten.
Rulla till toppen