Svenska Rallyförare: Lista med kända mästare

svenska rallyförare

Sverige har en lång och stolt tradition inom rallysporten – från snötäckta skogsvägar i Värmland till glödheta tävlingar i Afrika. Svenska rallyförare har genom decennierna gjort sig kända för sin tekniska skicklighet, mentala styrka och imponerande framgångar i världens tuffaste rallytävlingar.

Här ger vi en komplett översikt över Sveriges rallyhistoria, dess största namn, ikoniska bilar och framtidens stjärnor. Klicka vidare till respektive förare för att fördjupa dig i deras unika karriärer.

Sveriges mest kända rallyförare genom tiderna

Svensk rallyhistoria är full av färgstarka personligheter, mästare och pionjärer som satt avtryck både nationellt och internationellt. Här följer en översikt över några av de mest inflytelserika – med möjlighet att klicka vidare till en djupdykning i varje förares karriär.

  1. Ronnie Peterson
  2. Björn Waldegård
  3. Kenny Bräck
  4. Stig Blomqvist
  5. Johan Kristoffersson
  6. Erik Carlsson ”på taket”
  7. Kenneth Eriksson
  8. Per Eklund
  9. Mats Jonsson
  10. Pontus Tidemand
  11. Emil bergqvist
  12. Oliver Solberg
  13. Ewy Rosqvist
  14. Ramona Karlsson

Ronnie Peterson

Ronnie Peterson är mest känd som en av Sveriges främsta Formel 1-förare genom tiderna, men hans motorsportkarriär hade också beröringspunkter med rally. Innan han slog igenom internationellt på bana körde han både isracing och nationella rallytävlingar i Sverige.

Hans tekniska körförmåga, känsla för fart och mod i svåra förhållanden gjorde honom till en komplett förare – egenskaper som också visade sig i hans korta rallykarriär. Även om rally inte blev hans huvudinriktning, betraktas Ronnie som en viktig del av svensk motorsporthistoria i stort.

Björn Waldegård

Född 1943 och avliden 2014. Björn Waldegård blev 1979 historiens första officiella världsmästare i rally, då WRC för första gången införde ett individuellt mästerskap för förare. Känd som “Safarikungen” för sina fyra segrar i det tuffa Safari Rallyt i Afrika. Tävlat för Ford, Mercedes och Toyota. En strategisk förare med stark uthållighet och teknisk känsla.

Johan Kristoffersson

Johan Kristoffersson, född 6 december 1988 i Arvika, är en av de mest framgångsrika svenska förare inom rallycross och närliggande discipliner.

Son till Tommy Kristoffersson, också inom motorsport, började Johan köra tävlingar på bana och rallycross under tidigt 2010-tal, och har sedan dess dominerat World RX – med flera världsmästartitlar, mängder av segrar och en imponerande förmåga att leverera under brett spektrum av bil- och tävlingsförhållanden.

Kenny Bräck

Kenny Bräck, född 21 mars 1966 i Arvika, är en av Sveriges mest framstående racingprofiler, känd för sina bedrifter i IndyCar / IRL, CART och andra internationella bilsportklasser.

Trots att han aldrig körde rally som huvudkarriär, har Bräck visat en imponerande mångsidighet – bland annat vid rallyrelaterade event och X-Games Rally

Stig Blomqvist

Stig Blomqvist blev världsmästare 1984 tillsammans med kartläsaren Björn Cederberg. Har flest vinster i Svenska Rallyt (sju totalt). Började sin karriär med Saab men gjorde sig även känd som en av de första att behärska den fyrhjulsdrivna Audi Quattro. Känd för sin smidiga och kontrollerade körstil. Har även tävlat i Dakarrallyt.

Erik Carlsson “på taket”

En av Sveriges första stora rallyikoner är Erik ”Carlsson på taket” Carlsson. Född 1929, avliden 2015.

Han blev ett globalt affischnamn för Saab under 50- och 60-talen. Vann RAC Rally tre gånger och Monte Carlo Rally två gånger. Hans smeknamn kommer från en legendarisk vurpa där bilen landade på taket – och han ändå lyckades fullfölja tävlingen. Känd för sin aggressiva men effektiva körning.

Kenneth Eriksson

Kenneth Eriksson är en av Sveriges starkaste WRC-profiler under 1990-talet. Tävlat för flera fabriksteam, inklusive Subaru, Mitsubishi och Hyundai. Slutade trea totalt i rally-VM vid tre olika tillfällen. Vann Svenska Rallyt tre gånger och flera andra internationella tävlingar. Känd för sin aggressiva men kontrollerade stil, särskilt på snö och grus.

Per Eklund

Per Eklund är månårig rally- och rallycrossprofil. Började sin karriär med Saab, men tävlade även för andra team. Vann Svenska Rallyt 1976. Har tävlat i över 30 Safari Rallyn och haft en mycket lång karriär, även in på 2000-talet. Känd för sin passion för motorsport och sin ständiga närvaro i rallycrosseliten.

Mats Jonsson

Den meste svenske rallymästaren genom tiderna är Mats Jonsson, med över 17 SM-guld. Han vann Svenska Rallyt två gånger (1992 och 1993). Tävlade främst på nationell nivå men var också internationellt aktiv. Känd för sin dominans i det svenska mästerskapet och sin förmåga att prestera under press.

Pontus Tidemand

Pontus Tidemand, född 1990 och son till rallyföraren Tomas Tidemand. Blev världsmästare i WRC2-klassen 2017. Har tävlat för team som Skoda Motorsport och M-Sport. Har en teknisk och analytisk körstil, med särskild styrka på grusunderlag. Ses som en av Sveriges starkaste förare på 2010-talet.

Emil Bergkvist

Emil Bergkvist gjorde sig snabbt ett namn på den internationella scenen med sin imponerande dubbelseger i både Junior-EM (ERC Junior) 2015 och Junior-VM (JWRC) 2018. Hans framgångar med Opel och Citroën i internationella sammanhang har cementerat hans position som en av Sveriges främsta unga talanger.

Bergkvist är känd för sin mogna och analytiska körning, där fokus ligger på teknisk precision snarare än riskfyllda manövrar. Han representerar den nya vågen av svenska förare som kombinerar sin medfödda skicklighet på grus och snö med en modern och strategisk inställning till sporten.

Oliver Solberg

Med en svensk mamma och norskt medborgarskap tävlar Oliver Solberg för Norge, men ses ändå som ett stort framtidshopp för den skandinaviska rallyscenen.

Han är son till rallyvärldsmästaren Petter Solberg och har redan visat sin potential på internationell nivå. Solberg vann WRC2-klassen i Rally Chile 2023 och har en körstil som kännetecknas av aggressiv fart, teknisk mognad och ett stort engagemang i sin utveckling.

Han representerar den nya generationens rallyförare med en stark medial närvaro och siktet inställt på att utmana i WRC-huvudklassen.

Ewy Rosqvist

Ewy Rosqvist, född 1929, avliden 2024. Hon var Sveriges första internationellt framgångsrika kvinnliga rallyförare. Mest känd för sin seger i Gran Premio Argentina 1962 där hon slog banrekord och blev internationell ikon. Tävlande för Mercedes-Benz. En föregångare och förebild för kvinnor i motorsport över hela världen.

Ramona Karlsson

Ramona Karlsson, född 1981, är en av de mest aktiva kvinnliga förarna i Sverige på 2000-talet. Har tävlat i rally-VM och rallycross-VM. Aktiv förespråkare för jämställdhet inom motorsport. Hennes karriär har kombinerat idrottsliga framgångar med mediala och samhällsengagerade insatser.

Nya generationens rallyförare

Kommande talanger

Efter årtionden av legendariska förare ser vi nu en ny våg av svenska rallytalanger på väg mot världstoppen. Förare som Isak Reiersen, Tom Kristensson och Dennis Rådström har redan visat framfötterna i juniorserier som JWRC och ERC. Deras tekniska körstil och erfarenhet från nordiska förhållanden ger dem ett naturligt övertag på snö och grus – underlag som dominerar i flera WRC-deltävlingar.

Rallycross som språngbräda

Många unga svenska förare har också valt att gå via rallycross för att utveckla sina färdigheter. Den intensiva tävlingsformen erbjuder hård konkurrens och kräver snabb reaktionsförmåga, något som stärker förarnas raceintelligens. Oliver Solberg är ett bra exempel på en förare som lyckats kombinera rally och rallycross i sin utveckling mot WRC-toppen.

Svenska utbildningsmiljöer för rally

Sverige har starka gräsrotsmiljöer inom rally – från lokala motorklubbar till specialiserade motorsportgymnasier. Här tränas förare i allt från bilkontroll och fysik till tävlingsstrategi och mediehantering. Genom Svenska Bilsportförbundets juniorprogram får unga förare tillgång till mentorer, testdagar och internationella kontakter. Det är denna infrastruktur som banar vägen för nästa generation svenska rallystjärnor.

Svensk rallyhistoria – decennium för decennium

1950–60: Saab-eran och pionjärerna

Det svenska rallyundret började på 1950-talet, när Erik Carlsson – känd som “Carlsson på taket” – tog världen med storm i sin Saab 93. Hans segrar i Monte Carlo och RAC Rally satte inte bara Sverige utan även Saab på rallykartan. Den ikoniska Saab 96, med sin tvåtaktsmotor, visade att små bilar kunde tävla mot större och starkare konkurrenter – så länge föraren hade mod, teknik och precision.

1970–80: Världsmästare och internationellt genombrott

Detta decennium utgör den svenska rallysportens guldålder. Björn Waldegård blev 1979 historiens första officiella världsmästare i rally (WRC) och Stig Blomqvist följde upp med sin egen VM-titel 1984. Under denna period var svenska förare ständigt med i toppen av mästerskapen och dominerade tävlingar som Safari Rally och Svenska Rallyt. De tävlade inte bara med Saab och Volvo – utan även för stora internationella stall som Ford och Audi.

1990-talet: Övergången till nya fabriksteam

Svenska förare började i högre grad representera utländska fabriksteam. Kenneth Eriksson körde för både Mitsubishi och Subaru, och tog flera pallplatser i WRC. Per Eklund fortsatte sin mångsidiga karriär inom både rally och rallycross, medan Mats Jonsson etablerade sig som en dominant kraft inom det svenska mästerskapet. Detta var en tid av professionell övergång och anpassning till ny teknik som fyrhjulsdrift och turboladdning.

2000-talet: Stillestånd och återväxt

Efter 1990-talet minskade den svenska närvaron i WRC:s toppskikt. Fokus skiftade mot nationella mästerskap och rallycross. Samtidigt började en ny generation förare, inklusive Pontus Tidemand och Emil Bergkvist, forma sina karriärer på juniornivå. Det svenska rallyarvet hölls levande genom klubbar, SM-serier och unga talanger som kämpade för att nå den internationella scenen.

2020-talet: Oliver Solberg och den nya generationen

Oliver Solberg, son till Petter Solberg, har blivit den största svenska exportsuccén inom rally på över två decennier. 2025 vann han WRC2 och blev den första svensken att vinna ett WRC-rally sedan 1997. Med hans framfart – och nya talanger i kulisserna – ser framtiden återigen ljus ut för Sverige på rallyhimlen.

Vad gör svenska rallyförare så unika?

Svenska vintervägar som skola

Ingenstans tränas rallyförare som i Sverige. Redan som unga får många förare erfarenhet av att köra på is, snö och grus – ofta i låga farter på landsbygden. Denna typ av träning skapar reflexer och fordonshantering som är avgörande i rallysportens mest extrema moment. Svenska Rallyt, som körs i vinterförhållanden, är en naturlig förlängning av denna tradition.

Teknisk körstil och mental styrka

Svenska rallyförare är ofta kända för sin kontrollerade och tekniska körstil. Istället för att alltid pressa gränserna, fokuserar de på stabilitet, linjeval och att spara bilen under långa sträckor. Den mentala uthålligheten, att behålla fokus i flera timmar är ett kännetecken bland svenska förare.

Samspelet mellan förare och kartläsare

Rally handlar inte bara om att köra utan också om samarbete. Svenskar har en tradition av att bygga starka relationer mellan förare och kartläsare, där kommunikation och ömsesidigt förtroende är centralt. Ett exempel är Tina Thörner, en av världens mest framgångsrika kartläsare, som visat hur avgörande detta samspel är för att nå toppen.

Kända svenska kartläsare

I rallysporten är kartläsaren (co-driver) minst lika viktig som föraren. Deras uppgift är att läsa upp pacenotes – detaljerade instruktioner om varje kurva, backe, dike och avfart – i exakt rätt ögonblick under loppet. Utan korrekt och tajmad information är föraren bokstavligen i blindo. Kartläsaren planerar också rutten, hanterar tider och ser till att besättningens strategi hålls intakt under tävlingens gång.

Tina Thörner – internationell superstjärna

Tina Thörner är Sveriges mest kända och framgångsrika kartläsare genom tiderna. Hon har tävlat med flera internationella toppförare, bland annat Colin McRae och Jutta Kleinschmidt, och har deltagit i Dakarrallyt ett flertal gånger. Thörner har vunnit tre världsmästartitlar i damklassen och har blivit en ambassadör för sporten både i Sverige och globalt. Hennes kommunikativa skicklighet, mentala styrka och professionalism har gjort henne till en förebild i rallyvärlden.

Kommunikation i 150 km/h

Samspelet mellan förare och kartläsare är avgörande för framgång i rally. Noterna måste levereras i rätt tonläge, i rätt ögonblick – och med absolut tillit från föraren. En sekunds missförstånd kan betyda skillnaden mellan seger och avåkning. Svenska besättningar har historiskt utmärkt sig genom sin tydliga kommunikation, disciplin och respekt mellan förare och co-driver. Det är detta som skapar förutsättningar för segrar på de mest krävande rallysträckorna i världen.

Tävlingar där svenskar dominerat

Svenska Rallyt (Rally Sweden)

Svenska Rallyt, numera känt som Rally Sweden, är en av världens mest unika deltävlingar i rally-VM. Det är det enda officiella vinterrallyt i serien och har sedan starten 1950 varit en scen där svenska förare ofta briljerat. Legender som Stig Blomqvist, Kenneth Eriksson och Mats Jonsson har vunnit tävlingen flera gånger. Snö, is och dubbade däck gör det till ett tekniskt avancerat rally – och en naturlig hemmaplan för svenskar.

Safari Rally

Safari Rallyt i Kenya är en av de tuffaste och mest ikoniska tävlingarna i rallysportens historia. Den krävande afrikanska terrängen ställer extrema krav på både bil och förare. Svenske Björn Waldegård vann rallyt hela fyra gånger, vilket gav honom smeknamnet “Safarikungen”. Rallyt har blivit en symbol för svensk uthållighet och anpassningsförmåga i de mest utmanande miljöer.

Monte Carlo Rally

Monte Carlo är kanske det mest prestigefyllda rallyt i världen. För Sverige blev tävlingen en viktig milstolpe när Erik Carlsson vann två gånger på 60-talet – något som fick hela Europas ögon att riktas mot Sverige och Saab. Med sina varierande väderförhållanden, från asfalt till snö, har tävlingen testat även de mest rutinerade förarna – något svenska rallyikoner ofta bemästrat med bravur.

RAC Rally

Det brittiska RAC Rallyt (numera Wales Rally GB) har också varit ett starkt fäste för svenska förare. Under 70- och 80-talet lyckades flera svenskar – däribland Stig Blomqvist och Per Eklund – med toppresultat i den utmanande brittiska terrängen. Rallyt kännetecknas av hala skogsvägar, dimma och oförutsägbara väderförhållanden – något som svenska förare ofta hanterat bättre än sina konkurrenter.

Vanliga frågor om svenska rallyförare

Vem är Sveriges bästa rallyförare?

Sveriges mest framstående rallyförare är utan tvekan Stig Blomqvist. Han vann rally-VM 1984 och har under sin karriär representerat märken som Audi och Saab.

Vilka svenskar har vunnit Svenska Rallyt?

Flera svenskar har vunnit Svenska Rallyt, däribland Stig Blomqvist, Björn Waldegård och Per Eklund. Blomqvist har flest segrar med sju vinster mellan 1971 och 1984.

Tommy Malmgren
Tommy Malmgren
Motorsportsreporter
Senast uppdaterad, september 22, 2025
Tommy Malmgren är en passionerad motorsportskribent som bevakar och skriver om allt som rör Örebro Race Day. Med ett öga för detaljer och en djup kärlek till racing har Tommy gjort det till sin uppgift att förmedla spänningen och gemenskapen som präglar evenemanget. Hans artiklar tar läsarna rakt in i händelsernas centrum, där han lyfter fram både de häpnadsväckande fordonen och de ikoniska profilerna inom motorsporten.
Rulla till toppen